156923497_3958224954244882_7256330286126231989_o

Vallitsevien rajoitusten ja pandemiatilanteen johdosta vuoden 2021 Helsinki Cine Aasia -festivaali on päätetty siirtää verkkoon, jossa ohjelmisto on nähtävissä perjantaista sunnuntaihin 16.-18.4.2021.

Suomen ainoa uusiin aasialaisiin elokuviin keskittyvä festivaali haluaa pitää huolta katsojiensa turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Näinä haastavina aikoina kulttuurin tarve on suurempi kuin koskaan. Helsinki Cine Aasia vastaa kävijöidensä ja tällä kertaa myös pääkaupunkiseudun ulkopuoliseen elokuvanälkään tarjoamalla mahdollisuuden nauttia kulttuuria turvallisesti sekä vastuullisesti koko Suomen alueella.

“Nämä ovat kovia aikoja kaikille. Vaikka yleisessä poliittisessa keskustelussa kulttuuri on unohdettu, on se sitä sielunravintoa, jota me tarvitsemme. Kaikki kansat ympäri maailman ovat sidottuja koteihinsa ja rajojensa taakse. Mutta elokuvan kautta pääsemme pienelle matkalle maapallon toiselle puolelle.”

-Eija Niskanen, taiteellinen johtaja

Mysteeristä runoutta ja oodi elokuvalle

Vaikka  kolmipäiväinen verkkofestivaali toteutuu hiukan normaalia festivaalia suppeampana versiona, ei ohjelmiston laadussa ole tingitty. Ensimmäiset vahvistetut elokuvat ovat Sono Sionin käsikirjoittama ja ohjaama japanilainen Red Post on Escher Street (Eschaa dori no akai posuto, 2020) ja malesialaisen Edmund Yeon ohjaama Malu (2020).

Sono Sion on monille jo entuudestaan tuttu, mm. Love Exposure (2008) elokuvallaan kulttimaineeseenkin noussut, elokuvantekijä. Myös kaikkien aikojen ensimmäisillä Helsinki Cine Aasia -festivaaleilla vuonna 2013 nähtiin ohjaajan The Land of Hope (2012).

Red Post on Escher Street (Eschaa dori no akai posuto, 2020) korostaa yksilön tärkeyttä ja pureutuu syvälle elokuvantekemisen maailmaan.

Suosittu elokuvaohjaaja järjestää avoimet koekuvaukset. Paikalle saapuu lukemattomia näyttelijöitä janoten roolia arvostetun ja palkitun ohjaajan tulevassa elokuvassa. Jokaiselle ei riitä isoa roolia ja he saavatkin tyytyä avustajan pestiin. Elokuva kuitenkin korostaa taustanäyttelijöiden tärkeyttä niin elokuvassa kuin oikeassa elämässäkin, luoden kohtauksia, joissa kipeät ihmissuhdekonfliktit paljastuvat.

Edmund Yeon malesialais-japanilainen yhteistuotanto Malu (2020) on tarina toisistaan erilleen päätyneistä siskoksista. Heidät elämäänsä nähdään eri ajoissa ja paikoissa, mutta elokuva kysyy onko toistensa kohtaaminen aidosti mahdollista. Pahurac Kongin kaunis kuvaustyyli yhdistelee realismia ja taiteellisuutta.

Elokuva sai ensi-iltansa Tokion kansainvälisillä elokuvajuhlilla syksyllä 2020. Edmund Yeo on palkittu aiemmin samoilla festivaaleilla parhaana ohjaajana vuonna 2017.

Paluu valkokankaille

Helsinki Cine Aasia -festivaalille on aina ollut tärkeää tuoda Suomen valkokankaille itä- ja kaakkoisaasialaisen elokuvan tärkeimmät uudet teokset ja näin on tarkoitus tapahtua myös vuonna 2021. Festivaali tuleekin järjestämään yhteistyössä Cinema Orionin kanssa myös esityssarjan, joka sisältää elokuvia verkkofestivaalin ohjelmistosta sekä ennennäkemättömiä uutuuksia. Sarja tullaan esittämään Cinema Orionissa kun teatteriesitysten järjestäminen on rajoitusten puitteissa taas mahdollista järkevällä tavalla. Helsinki Cine Aasia ja Cinema Orion tiedottavat sarjan sisällöstä ja ajankohdasta sen varmistuessa kaikilla kanavillaan.

Verkkofestivaalin koko ohjelmisto julkaistaan maanantaina 29.3.2021.

http://www.helsinkicineaasia.fi 

https://www.facebook.com/HelsinkiCineAasia 

https://www.instagram.com/helsinkicineaasia