Solar Films on hankkinut oikeudet Komisario Palmu -elokuviin. Renny Harlin ohjaa sarjan ensimmäisen elokuvan, joka perustuu Mika Waltarin ennenjulkaisemattomaan käsikirjoitukseen.
Kyseessä on ensimmäinen Palmu-filmatisointi yli 50 vuoteen legendaaristen Matti Kassilan ohjausten jälkeen. Renny Harlin käsikirjoittaa elokuvan valkokankaalle yhdessä teatteriohjaaja ja kirjailija Joel Elstelän kanssa, joka on Komisario Palmu -hahmojen luojan, kirjailija Mika Waltarin tyttärenpoika ja edustaa samalla myös Waltarin perikuntaa. Elokuvan suunniteltu ensi-ilta on vuonna 2023 ja sen näyttelijävalinnoista, tuotantoaikatauluista ja muista seikoista tiedotetaan erikseen.
Solar Filmsin Markus Selin iloitsee uudesta, kulttuurisesti merkittävästä yhteistyöstä ja sarjan ensimmäisestä, yleisölle uudesta elokuvasta. “Olemme enemmän kuin iloisia saadessamme tuoda ikonisen Palmun nykyaikaiseen elokuvamaailmaan. Renny on juuri oikea henkilö tuomaan Palmun hahmon tähän päivään kunnioittaen samalla sen kulttuurista perintöä. On hienoa, että saimme käsikirjoittajaksi mukaan Joel Elstelän, joka myös tuntee Komisario Palmun ja Mika Waltarin maailmat hyvin.”
Joel Elstelä on niin ikään omasta ja myös Mika Waltarin perikunnan puolesta alkavaan yhteistyöhön erittäin tyytyväinen. Hän kertoo, että heiltä on pyydetty Palmun oikeuksia elokuvaan jatkuvasti, mutta kertoo heidän odottaneen sopivaa tilaisuutta. “Sopiva tilaisuus tuli nyt, kun kuulimme, että Renny ohjaisi ensimmäisen elokuvan.” Elokuva on myös Elstelälle henkilökohtaisesti tärkeä. “Äitini pyysi ennen kuolemaansa, että jos joku sovittaisi Palmut uudelleen, se olisin minä. Tämä elokuva on meille tärkeä ja suuri henkilökohtaisen ilon aihe”, Elstelä kertoo.
Renny kertoo suhteestaan Komisario Palmuun seuraavasti: “Kuten miljoona suomalaista, minäkin kasvoin Matti Kassilan Komisario Palmu -elokuvia katsoen ja ihaillen. Niiden värikkäät henkilöhahmot, jännitys ja huumori Mika Waltarin mestarillisten romaanien pohjalta tuotiin eteemme upean visuaalisesti, aivan vanhan Hollywoodin parhaiden elokuvien tyyliin.”
Hän on haaveillut Palmun ohjaamisesta jo pitkään: “Unelma Palmun hahmon paluusta valkokankaalle on ollut mielessäni jo aivan siitä lähtien, kun lähdin elokuvien tekoon. Nyt, kun olemme Solar Filmsin Markus Selinin ja Jukka Helteen kanssa päässeet yhteistyöhön Mika Waltarin perikunnan ja heitä edustavan Joel Elstelän kanssa, tunnen, että aika on oikea ikonisen elokuvahahmon paluulle.”
Uutta Palmu-elokuvaa Renny visioi seuraavasti: ”Komisario Palmun kohdalla kaikki alkaa tietenkin itse päähenkilön rosoisesta, kuivan huumorin värittämästä huippuälykkäästä persoonasta. Haluan tuoda hänet takaisin niin nuorelle sukupolvelle kuin vanhemmille rikosmysteerien ystävillekin. Olen parhaiten tunnettu kansainvälisistä toimintaelokuvista, mutta niiden keskiössä on aina ollut vahva päähenkilö, jonka sielunmaisema on ollut avain tarinoiden toimivuudelle.”
“Tärkeitä osasia elokuvassamme tulevatkin olemaan draama, toiminta, romantiikka ja huumori. Kirjomme tavoite on olla samanaikaisesti rikas, yllätyksellinen ja viihdyttävä”, Harlin summaa.
SYNOPSIS
Legendaarinen Mika Waltarin luoma etsivä, komisario Frans J. Palmu palaa valkokankaalle yli puolen vuosisadan jälkeen täysin uudessa kokoillan rikosmysteerissä. Kriitikot valitsivat vuonna 2012 ensimmäisen Palmu-elokuvan, Matti Kassilan ohjaaman Komisario Palmun erehdys (1960) kaikkien aikojen parhaaksi suomalaiseksi elokuvaksi.
Komisario Palmun apuna legendaarisessa Senaatintorin toimistossa ovat tutut etsivät Kokki ja Virta. Toimiston käyttö jää vähiin, sillä etsivät nähdään kenttätyössä keskellä sodan runtelemaa kaupunkia. Uupumaton aivotyö saattaa Palmua kohti päämääräänsä, mutta sitä ennen hän kohtaa fyysisiä haasteita aina käsirysyjä, tulitaisteluita ja autotakaa-ajoja myöten.
Varakkaan, Saksaan kytkeytyvän kiinteistömiljonäärin murha Kaivopuistossa on vasta alkusoittoa tapahtumille, jotka ravisuttavat kaupunkia Neuvostoliiton pommikoneitakin rajummin. Draamaa, jännitystä, toimintaa ja romantiikkaakin sisältävä tapahtumien ketju vie Palmun yhteiskunnan eri kerrosten labyrinttiin, josta ulospääsy ei ole selvää ennen viimeistä käännettä.